Czy Twoja firma ma potencjał? Jak to sprawdzić?

Data wpisu: 14.11.2018
Zdjęcie główne #1401 - Czy Twoja firma ma potencjał? Jak to sprawdzić?

Wiele biznesów powstało wyłącznie dzięki podjętej spontanicznie decyzji. Nie brakuje przedsiębiorców, którzy rzucili się z motyką na słońce, choć nie mieli żadnego rozsądnego planu. Niektórzy zakładają firmy, bo wydaje się im, że to łatwizna i świetny sposób na szybkie wzbogacenie się. Jeśli nie chcesz należeć do żadnego z tych obozów, to jeszcze przed zarejestrowaniem działalności powinieneś sprawdzić, czy Twoja firma ma rynkowy potencjał. Jak to zrobić?

Do czego Ci ta wiedza?

Potencjał biznesu to po prostu miara sensowności danego pomysłu. Jeśli chciałbyś sprzedawać lody na Arktyce, to pewnie szybko być splajtował – taki biznes nie ma bowiem żadnego logicznego uzasadnienia. Jeśli jednak oferowałbyś te same lody na plaży w gorącym kraju, to prawdopodobnie szybko otworzyłbyś sieć lodziarni.

Oczywiście życie nie jest czarnobiałe i na pewno w przypadku Twojego pomysłu potrzebna będzie nieco bardziej zaawansowana analiza. Nie mając doświadczenia w biznesie trudno będzie Ci ocenić, czy wymyślony przez Ciebie biznes rzeczywiście ma ręce i nogi. Musisz jednak przynajmniej spróbować odpowiedzieć sobie na kilka zasadniczych pytań:

  • Jaką formę będzie mieć to, co zamierzam sprzedawać?
  • Do kogo adresuję swoją ofertę?
  • Ile powinien kosztować mój produkt, aby znaleźli się na niego chętni?
  • Jak zamierzam reklamować ofertę?
  • W czym mój produkt jest lepszy od tego, co już oferuje konkurencja?

To wstęp do stworzenia biznesplanu. Bez rzeczowego odpowiedzenia na te pytania, będziesz bazować wyłącznie na domysłach czy wręcz fantazjach. Nie wróży to dobrze na przyszłość.

Sprawdzamy potencjał firmy

Najprostszym sposobem na określenie potencjału biznesu jest sprawdzenie, czy w ogóle istnieje zapotrzebowanie na Twój produkt/usługę. Jak to zrobić? Możesz użyć do tego wyszukiwarki Google, która powie Ci, czy użytkownicy wpisują frazy nawiązujące w jakiś sposób to Twojego pomysłu.

Dobrym sposobem będzie też rozesłanie ankiet konsumenckich – możesz tutaj posiłkować się programami online, które za niewielkie pieniądze dostarczą Ci sporej wiedzy na temat preferencji potencjalnych klientów.

Badaniem potencjału biznesowego firm zajmują się także wyspecjalizowane firmy doradcze. Tutaj trzeba się już liczyć ze sporym kosztem takiej usługi, ale w zamian otrzymasz naprawdę solidny kawał analizy, która być może uratuje Cię przed popełnieniem największego błędu w zawodowym życiu. Doradca dodatkowo podpowie Ci, jak zmodyfikować pomysł, by rzeczywiście móc go później łatwo spieniężyć.

Oczywiście pamiętaj też o tym, że największym źródłem potencjału biznesowego firmy, są Twoje umiejętności. Jeśli zamierzasz wejść do branży, na której kompletnie się nie znasz, to niemal na pewno poniesiesz spektakularną porażkę. Analizując potencjał pomysłu nie zapomnij więc o uczciwym pochyleniu się nad swoimi talentami, doświadczeniem zawodowym i pasjami. Połączenie wszystkich tych elementów daje solidny fundament do robienia biznesu.

Autor wpisu: Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Wszystkie działy