W dobrze prowadzonej firmie spore przepływy pieniężne nie są niczym nadzwyczajnym. To też tłumaczy, dlaczego większość przedsiębiorców nie potrafi konkretnie odpowiedzieć na pytanie, ile właściwie zarabiają. Biznes ma to do siebie, że pieniądze non-stop w nim krążą – są wpływy, wydatki, pensje, różne świadczenia, spłaty kredytów, leasingi, inwestycje etc. W pewnym momencie można nad tym wszystkim stracić kontrolę, co już rodzi poważne ryzyko wpadnięcia w tarapaty ekonomiczne. Można tego uniknąć wypracowując w sobie kilka mądrych nawyków finansowych, które sprawdzają się w dosłownie każdym biznesie. Wymieniamy je w naszym poradniku.
To jeden z najlepszych nawyków, który cechuje świetnych przedsiębiorców i managerów. Planowanie wydatków pozwala unikać nieprzemyślanych decyzji finansowych, które nie tyle okazuje się nietrafione, co są zupełnie niepotrzebne i stanowią wyłącznie koszt, a nie inwestycję w rozwój firmy. Dobrym pomysłem jest np. tworzenie strategii budżetowej na cały rok lub przynajmniej kwartał.
Kredyty w biznesie nie są niczym złym, o ile zaciągamy je na konkretne i dobrze przemyślane cele inwestycyjne. Z kolei kredytowanie standardowej działalności firmy świadczy wyłącznie o tym, że przedsiębiorca przestał panować nad finansami i wpada w coraz poważniejsze problemy. Sprawny manager przed pójściem do banku zawsze rozważy inne możliwości, np. opcję uzyskania dofinansowania czy sięgnięcia po firmowe oszczędności.
Warto to robić przynajmniej raz w tygodniu, bo dzięki temu będziesz w stanie wyłapać np. jakieś podejrzane operacje, które mogą świadczyć o nieuczciwości pracowników czy też włamaniu na konto. Ponadto widząc bilans na rachunku możesz z grubsza ocenić przepływy finansowe w firmie i w porę zareagować na tworzące się zatory płatnicze.
Ten nawyk świadczy o rzetelności biznesowej, która – co może irytować – jest dziś naprawdę rzadkim zjawiskiem. Płacąc w terminie swoim podwykonawcom, dostawcom, pracownikom i kontrahentom wystawiasz sobie jak najlepsze świadectwo i masz podstawy, by oczekiwać wzajemności. Ponadto nie ryzykujesz, że narobisz sobie sporych zaległości finansowych, które w pewnym momencie byłyby nie do udźwignięcia z bieżących wpływów.
Nie można mówić o bezpieczeństwie w biznesie bez posiadania takiej poduszki. Dobrym nawykiem jest tworzenie poduszki finansowej już od momentu otrzymania pierwszego wpływu na konto. Wszystkie nadwyżki przeznaczaj na fundusz awaryjny, który powinien wynosić co najmniej sześciokrotność miesięcznych dochodów przedsiębiorstwa.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.