Nie wstydź się, że masz mały biznes! Co możesz zaoferować, czego nie mają korporacje?

Data wpisu: 11.06.2019

Od dawna obserwujemy dziwny trend, który polega na skrupulatnym ukrywaniu, że firma to tak naprawdę firemka o niewielkim potencjale. Przedsiębiorcy prowadzący swoje biznesy w pojedynkę wszelkimi sposobami starają się to ukryć, zupełnie tak, jakby prawda była dla nich powodem do wstydu. Nie tędy droga! Małe biznesy także mogą być atrakcyjnymi kontrahentami, oferując coś, czego nie zapewni żadna korporacja. Co dokładnie? Tego dowiesz się z naszego poradnika.

Pełne zaangażowanie

To slogan, ale rzeczywiście małe firmy często cechuje o wiele większe zaangażowanie w realizowane projekty. Nie brakuje klientów, którzy świadomie wybierają mniejszych kontrahentów, bo wiedzą, że mogą u nich liczyć na uwagę, odpowiedzialne podejście do zlecenia i szacunek. Z korporacjami różnie bywa – największe firmy obsługują mnóstwo klientów jednocześnie, co w naturalny sposób sprzyja np. opóźnieniom.

Lepsze ceny

Małe firmy są bardzo konkurencyjne cenowo, co stanowi kluczowy argument za wybieraniem właśnie ich ofert. Drobni przedsiębiorcy z reguły są też pracownikami swoich firm, dzięki czemu mogą istotnie ograniczyć koszty działalności, a co za tym idzie – zaproponować niższe stawki. Nie utrzymują pięknych biurowców, zastępu pracowników, działu prawnego i nie inwestują w agresywny marketing. Niższa cena nie musi jednak stać w sprzeczności z wysoką jakością – patrz poprzedni punkt o pełnym zaangażowaniu.

Szybsze i mniej skomplikowane procedury

Kto nigdy nie współpracował z korporacją, ten jest szczęśliwym człowiekiem. Często taka współpraca przypomina koszmar. Długie procesy decyzyjne, zmiana warunków w trakcie realizacji zlecenia, opóźnienia w płatnościach, skomplikowane umowy – to standard, który może bardzo irytować.

Tego wszystkiego nie znajdziemy w małych firmach, bo ich właścicielom zależy na szybkim zakończeniu projektu – muszą przecież otrzymać zapłatę, by móc dalej się rozwijać czy opłacić dostawców. Dzięki takiej postawie drobni przedsiębiorcy są bardziej elastyczni i gotowi do realizowania zleceń w niestandardowych godzinach czy dostosowywania się do oczekiwań klienta.

Uczciwość

Jest to zdecydowanie największa zaleta małych biznesów. W większości przypadków drobne firmy są tożsame z osobą właściciela, który ma bezpośredni kontakt z klientami, a nawet sam realizuje dla nich zlecenia. O wiele trudniej jest kombinować z jakością, gdy w grę wchodzi firmowanie usługi własnym nazwiskiem. Korporacje zawsze mogą się schować za wielką marką w myśl zasady: „nie mamy pańskiego płaszcza i co nam pan zrobi?”

Wniosek? Nie musisz się wstydzić, że prowadzić małą firmę, a nawet sam w niej pracujesz. Jest ogromne zapotrzebowanie na usługi takich przedsiębiorstw, które niekoniecznie stanowią konkurencję dla korporacji, ale za to idealnie trafiają w oczekiwania całkiem sporej grupy klientów.

Autor wpisu: Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Wszystkie działy