Pierwszy biznes Ci nie wyszedł. Kiedy spróbować ponownie?

Data wpisu: 05.11.2019

Nieudany biznes to przykra sprawa. Taka przygoda wielu może na zawsze wyleczyć z pomysłu prowadzenia własnej działalności – zwłaszcza, jeśli jedynym wspomnieniem po firmie są wciąż spłacane długi. Nie brakuje jednak przykładów osób, które nawet po kilkakrotnym sparzeniu się na biznesie, konsekwentnie do niego wracają. Jeśli też o tym myślisz, choć w przeszłości wyszło bardzo słabo, to przeczytaj nasz poradnik. Podpowiadamy w nim, kiedy jest dobry moment na ponowne spróbowanie swoich sił w biznesie.

Gdy masz ustabilizowaną sytuację finansową

Konkrety: nie zaczynaj nowego biznesu, jeśli nadal nie wykaraskałeś się z problemów finansowych po poprzednim. Ponowne założenie firmy ma sens wtedy, gdy nie robisz tego z nożem na gardle. Złą motywacją jest uruchamianie biznesu tylko po to, aby pospłacać stare długi i zaciągnąć nowe. Przypomina to branie chwilówek na spłatę rat kredytu hipotecznego: prędzej czy później wynikną z tego same kłopoty.

Kiedy dokładnie wiesz, jakie błędy doprowadziły firmę do upadku

Ale tak naprawdę wiesz, a nie, że tylko Ci się wydaje. Jeśli przerobiłeś sobie to wszystko w głowie i jesteś w stanie wymienić konkretne błędy, to masz duże szanse na to, aby uniknąć ich w nowym biznesie. Jeśli na przykład ustaliłeś, że poprzednim razem zabrakło inwestycji w markę, to już masz solidny kapitał, aby jednak odnieść sukces.

Najgorszą opcją jest obwinianie wszystkich dookoła o swoje porażki. A to gospodarka w kryzysie, a to klienci nie dorośli do innowacyjnego produktu, a to konkurencja, a to nawalili dostawcy etc. Takie myślenie do niczego nie prowadzi. Zakładanie kolejnego biznesu tylko po to, aby znów popełnić te same błędy, jest kompletnie bez sensu i skończy się identycznie: porażką.

Gdy tym razem masz budżet na porządne zbudowanie marki

Zdecydowana większość firm upada z dwóch powodów: podjęcia złych inwestycji lub zlekceważenia kwestii budowania marki. Biznes, który z niczym się nie kojarzy, nie budzi zaufania klientów, nie prezentuje żadnych czytelnych i wiarygodnych wartości, jest skazany na porażkę lub wegetowanie w oparciu o niskie ceny.

Oczywiście zbudowanie marki jest czasochłonne i kosztowne, dlatego musisz mieć 100% pewność, że tym razem nie zabraknie Ci determinacji oraz cierpliwości.

Kiedy możesz uczciwie powiedzieć: tak, znam się na tym

Podejrzewamy, że poprzednim razem mogło Ci się nie udać, bo wszedłeś do biznesu wyłącznie na entuzjazmie, nie mając ku temu żadnych podstaw (wiedzy, doświadczenia, dobrych wzorców). Jeśli udało Ci się to wszystko nadrobić i tym razem chcesz założyć firmę działającą w branży, którą znasz na wylot, to Twoje szanse na sukces są znacznie większe. Pamiętaj o złotej zasadzie: robiąc to, na czym się znasz, zawsze znajdziesz zbyt na swoje usługi czy produkty.

Autor wpisu: Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Wszystkie działy