Poznaj cykl życia produktu. To pomoże Ci zmaksymalizować jego sprzedaż

Data wpisu: 15.06.2018

Masz jakiś produkt lub usługę i chcesz tym zawojować rynek. Brawo, ambitne podejście do sprawy jest godne pochwały. Musisz jednak wiedzieć, że każda innowacja ma swój kres i w końcu staje się archaizmem. Tak samo będzie z Twoją ofertą. Aby zrozumieć ten proces powinieneś najpierw poznać tak zwany cykl życia produktu. Dzięki temu o wiele lepiej wykorzystasz okres zainteresowania ze strony klientów.

Faza I – wprowadzenie produktu na rynek

Są to same początki, gdy o produkcie jeszcze nikt nie wie. Jego wprowadzenie na rynek musi być doskonale zaplanowane. Należy wybrać odpowiedni moment, a także przygotować strategię popularyzacji rzeczy czy usługi. Pisząc wprost: musisz wykreować potrzebę.

Gdy Steve Jobs obwieszczał światu pojawienie się iPhone’a, nie mógł mieć pewności, że ten produkt stanie się światowym hitem i kamieniem milowym w rozwoju technologii. Potrafił jednak sprzedać ideę, która była dość prosta, ale jednocześnie genialna. Możliwość stałego kontaktu ze światem, odbierania i wysyłania maili, surfowania po sieci – konsumenci jeszcze tego nie znali, ale od razu dali się przekonać, że tego potrzebują.

Faza II – stopniowy wzrost sprzedaży

Konsumenci już wiedzą o Twoim produkcie, chcą go mieć, dlatego zaczynają go zamawiać. Z tygodnia na tydzień sprzedaż rośnie, oczywiście pod warunkiem, że nie zaniedbałeś poprzedniej fazy. Produkt staje się popularny do tego stopnia, że zaczynasz rozwijać firmę i linię produkcyjną. Twój biznes rośnie.

Faza III – dojrzałość produktu

Twój produkt przestał być rynkową nowością. Konsumenci doskonale go znają, wielu już go posiada. Nie mamy więc już do czynienia z innowacją, a raczej ze standardowym elementem rynkowej oferty. Co z tego wynika? Wielkimi krokami zbliża się nasycenie. Lada moment dojdziesz do etapu, gdy sprzedaż przestanie rosnąć.

Jeśli zadbasz o odpowiednią promocję, poprawisz jakość, zainwestujesz w profesjonalną obsługę klientów, to jeszcze przez jakiś czas możesz liczyć na utrzymanie wysokich wskaźników sprzedaży.

Faza IV – schyłek sprzedaży

To prędzej czy później nastąpi. Gdy Twój produkt przestanie już interesować klientów, to sprzedaż wyraźnie spadnie. Powody mogą być różne. Najczęściej dane rozwiązanie przestaje się już sprawdzać, nie jest tak atrakcyjne, wypierają je inne, lepsze, tańsze. To naturalna kolej rzeczy i nie możesz się na to obrażać. Musisz być natomiast na to przygotowany.

W jaki sposób można opóźnić czwartą fazę cyklu życia produktu? Jest na to kilka sposobów:

  • Wzmacnianie marki
  • Poprawa jakości, modernizacja produktu/usługi
  • Kreowanie nowych potrzeb, na które produkt/usługa odpowiada
  • Zmiana komunikacji na taką, która bardziej odpowiada nowej fali klientów

Przede wszystkim jednak należy prowadzić biznes w taki sposób, by zawsze być przygotowanym na schyłek sprzedaży. Wówczas niezbędne będzie wprowadzenie na rynek nowego produktu/usługi, który znów przejdzie cały cykl życia i pozwoli Twojej firmie spokojnie funkcjonować. Nie możesz się opierać na jednym produkcie, który przyniósł Ci sukces.

Autor wpisu: Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Wszystkie działy