Proste błędy popełniane przez początkujących przedsiębiorców. Tracisz przez nie sporo pieniędzy!

Data wpisu: 20.08.2018

Prowadzenie firmy to dość kosztowna zabawa, ale sprytny przedsiębiorca może bez większego problemu obniżyć poziom swoich wydatków. Wystarczy tylko korzystać z dostępnych narzędzi. Na początku swojej przygody z biznesem może jednak popełnić proste błędy, przez które tracisz pieniądze. Wyeliminuj je już na starcie, a naprawdę sporo zyskasz!

Założenie firmy 1. dnia miesiąca

Uznałeś, że to dobry pomysł? Szybko zmień decyzję! Zakładając firmę pierwszego dnia miesiąca stracisz nawet kilkaset złotych. Dlaczego? Początkujący przedsiębiorca może skorzystać z ulgi w opłacaniu składek na ZUS (tzw. mały ZUS), która przysługuje przez 24 miesiące (plus 6 miesięcy bezskładkowych na mocy tzw. konstytucji biznesu).

Pamiętaj jednak, że składki są naliczane z dołu, a więc za poprzedni miesiąc. Wystarczy zarejestrować firmę w środku miesiąca, aby okres małego ZUS-u był liczony dopiero od kolejnego miesiąca. Czyli zamiast 24 miesięcy ulgi będziesz mieć 25 miesięcy.

Prowadzenie księgowości we własnym zakresie

Nie dość, że jest bardzo uciążliwe, to jeszcze może być pieruńsko drogie. Sam nigdy nie połapiesz się we wszystkich przepisach, co rodzi ryzyko, że w końcu popełnisz jakiś kosztowny błąd – a fiskus nie ma litości w naliczaniu kar. Lepiej więc od razu powierz swoje sprawy księgowe biuru rachunkowemu, np. internetowemu. Nie jest to drogie, a zaoszczędzi Ci sporo problemów i czasu, który przecież ma swoją cenę.

Kilometrówka zamiast środka trwałego

Częstym błędem popełnianym przez początkujących przedsiębiorców jest życie w przekonaniu, że wprowadzenie prywatnego samochodu do środków trwałych firmy się nie opłaca. Jeśli myślisz, że lepiej jest korzystać z kilometrówki, to z pewnością sporo na tym stracisz.

Amortyzacja samochodu to konkretna korzyść podatkowa. Z kolei wypełnianie kilometrówki jest dość uciążliwe. Jeśli więc nie planujesz szybkiej sprzedaży auta, to już na początku prowadzenia firmy wciągnij je do środków trwałych – na pewno Ci się to opłaci.

Rozliczanie się z podatku co miesiąc

Duży błąd, ale tylko w odniesieniu do przedsiębiorców, którzy nie generują sporych przychodów. Jeśli jesteś w takie sytuacji, Twoja sprzedaż jest relatywnie niewielka, to wybierz model rozliczania się z fiskusem kwartalnie.

Dzięki temu przez 3 miesiące będziesz mieć do dyspozycji wolne środki, które mogą przynieść Ci jakieś odsetki (po umieszczeniu ich na koncie oszczędnościowym) czy umożliwić Ci zainwestowanie ich w rozwój przedsiębiorstwa. Podatku oczywiście nie unikniesz, ale powinno Ci wystarczyć czasu na zebranie funduszy na jego opłacenie pod koniec kwartału.

Nierozliczanie wszystkich kosztów

Początkujący przedsiębiorcy często boją się zaliczać do kosztów uzyskania przychodu wydatki, które mogą zostać zakwestionowane przez urząd skarbowy. Od tego jest jednak biuro księgowe, aby podpowiedziało Ci najlepsze rozwiązanie. Jeśli koszt w jakikolwiek sposób może zostać powiązany z prowadzeniem działalności, śmiało go deklaruj i osiągaj z tego tytułu korzyść podatkową.

Wszystkie wymienione błędy biorą się z braku doświadczenia. Po przeczytaniu tego artykułu masz więc przewagę już na starcie w biznesie. Skorzystaj z tego, bo przecież na pewno nie narzekasz na nadmiar gotówki.

Autor wpisu: Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Wszystkie działy