Prowadzenie biznesu w formie franczyzy jest w naszym kraju bardzo popularne. Nie brakuje przedsiębiorców, którzy mają zapał do pracy, ale słabo u nich z kreatywnością. Możliwość występowania pod powszechnie znaną marką jest kusząca, jednak nie zapominajmy, że nie ma nic za darmo. Zanim zdecydujesz się na franczyzę, należy bardzo dokładnie przenalizować kilka kluczowych kwestii. Wymieniamy je w naszym poradniku.
Franczyza może być franczyzą tylko z nazwy. W rzeczywistości mnóstwo biznesów w Polsce funkcjonuje na zupełnie innych zasadach, mniej korzystnych z punktu widzenia przedsiębiorcy „pożyczającego” markę. Dlatego zanim złożysz podpis pod umową, sprawdź wnikliwie, na jaką formę współpracy tak naprawdę się decydujesz. Czy jest to franczyza, czy może jednak ajencja, grupa zakupowa a może umowa partnerska?
To bardzo ważna kwestia. Umowy franczyzowe często są na tyle skomplikowane, że nikt rozsądny nie powinien ich podpisywać przed skonsultowaniem treści dokumentu z prawnikiem. Warunki odstąpienia od umowy powinny jednoznacznie wyjaśniać, z jakimi konsekwencjami wiąże się rezygnacja z licencji franczyzowej i czy przedsiębiorca może ją odsprzedać.
Wielu przedsiębiorców z góry zakłada, że wejście we franczyzę jest dla nich super korzystne, bo korzystają z gotowego, bardzo dochodowego pomysłu. No właśnie – czy aby na pewno? Warto bliżej przyjrzeć się samej koncepcji sieci, by móc ocenić, czy przypadkiem przedsiębiorca nie jest w stanie uruchomić podobnego biznesu własnymi siłami, rozwijając go i czerpiąc z tego o wiele większe korzyści.
Mnóstwo marek rozwija się dzięki franczyzie, jednak sukces tej koncepcji motywuje także inne firmy do budowania sieci placówek opartej na pracy innych przedsiębiorców. Nie zawsze jednak idzie za tym rozpoznawalność marki. Jeśli kompletnie nie kojarzysz brandu, nie może znaleźć niczego na jego temat, a właściciel upiera się, że to marka z ogromnym zasięgiem, to coś tutaj ewidentnie nie gra. Czy w takiej sytuacji warto wiązać się długoletnią umową licencyjną, skoro tak naprawdę trudno jest ocenić, na ile dana koncepcja wypali?
Franczyza nie jest samograjem i trzeba sobie z tego zdawać sprawę. Podpisując umowę licencyjną przedsiębiorca bierze na siebie szereg obowiązków, przede wszystkim związanych z dbaniem o rozpoznawalność i jakość marki. Jednocześnie umowa może go zobowiązać do ponoszenia konkretnych kosztów, np. związanych z partycypowaniem w kosztach aktualizacji oprogramowania czy opracowania nowej identyfikacji wizualnej marki. Każdy taki szczegół musi się znaleźć w umowie.
Sprawdź dużo lepsze rozwiązanie niż franczyza: dołącz swoją firmę do silnej marki.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.