Większość drobnych przedsiębiorców nie lubi tych czynności. Warto więc zlecić je na zewnątrz

Data wpisu: 21.09.2018

Prowadzenie firmy bywa ekscytujące, a do roli przedsiębiorcy można się szybko przyzwyczaić. Nie zapominajmy jednak, że przede wszystkim wiąże się to z natłokiem obowiązków, o których etatowcy nie mają bladego pojęcia. Każdy przedsiębiorca może wymienić całą litanię czynności związanych z prowadzeniem biznesu, których wprost nie znosi. Na szczęście wcale nie trzeba się z nimi męczyć – można je zlecić na zewnątrz. Oto kilka przykładów.

Sprzedawanie

Nie każdy jest urodzonym handlowcem. Z rozmów z naszymi partnerami biznesowymi wynika, że gros przedsiębiorców szczerze nienawidzi etapu sprzedawania produktu. Jest to stresujące, czasochłonne, wymaga jeżdżenia do klientów i udowadniania, że nie jest się wielbłądem. Nawet sprzedaż internetowa bywa sporym wyzwaniem, ponieważ trzeba odpowiadać na pytania wysłane mailem czy zadawane podczas rozmowy telefonicznej.

Jeśli jesteś w takiej sytuacji, to nie pozostaje Ci nic innego, jak zatrudnić handlowca. Nie stać Cię na dodatkowy etat? Na rynku nie brakuje sprzedawców, którzy chętnie podejmą współpracę B2B. Rozważ też wprowadzenie swoich produktów do sieci handlowych czy systemów sprzedaży elektronicznej (np. platformy zakupowe).

Sprawy księgowe

Naprawdę bawisz się w to sam? Daj spokój! Nie szkoda Ci czasu? W dobie Internetu prowadzenie księgowości można zlecić dowolnemu biuru, a dokumenty przesyłać w formie elektronicznej. Najtańszą usługę księgową da się znaleźć już za kilkadziesiąt złotych. Naprawdę nie ma żadnego powodu, abyś męczył się z tym wszystkim we własnym zakresie.

Prowadzenie bloga

Przeczytałeś, że prowadzenie bloga firmowego jest świetnym sposobem na zwiększenie rozpoznawalności marki i zbudowanie eksperckiej pozycji w branży. To oczywiście prawda, ale blogowanie – wbrew pozorom – nie jest takie proste. Trzeba mieć na to czas, wenę, a do tego jeszcze umieć pisać.

Jeśli więc zabierasz się do tworzenia artykułu na blog, jak pies do jeża, to daruj sobie dalsze męki. Poszukaj agencji copywriterskiej, która Cię w tym odciąży. Zawodowcy tak poprowadzą Twojego bloga firmowego, że na pewno osiągniesz korzyści z jego posiadania. Ta inwestycja po prostu się opłaca.

Zarządzanie stroną www

Dla osoby, która nie jest zbyt wprawiona w tematach informatycznych, może to być spory problem. Jeśli się tego podjąłeś i za każdym razem dostajesz szału logując się do panelu administracyjnego, jak najszybciej przekaż ten obowiązek profesjonalistom. Najlepiej, aby był to wykonawca strony. Owszem, jest to usług płatna, ale jej koszt jest marginalny w stosunku do zaoszczędzonego czasu i gwarancji, że strona będzie działać jak należy.

Kontakt z klientem

Właściciel małej firmy nie jest w stanie go do końca uniknąć, ale możesz jednak zrobić wiele, by ten kontakt był dla Ciebie jak najmniej uciążliwy. Korzystaj z narzędzi do automatyzacji kontaktu z klientem (social media, formularz na stronie, live chat itp.). Możesz również pomyśleć o zatrudnieniu firmy, która przejmie komunikację – np. poprzez swoje call center.

Jak widzisz naprawdę nie ma powodu, by za wszelką cenę robić to, czego nie lubisz. Pamiętaj, że jeśli zajmujesz się czynnościami, które są dla Ciebie męką, to w rzeczywistości działasz na niekorzyść swojego biznesu.

Autor wpisu: Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Wszystkie działy