Zarządzanie biznesem na odległość: czy to może się udać?

Data wpisu: 26.09.2018

Ile to już razy myślałeś, żeby zrobić sobie dłuższe wakacje, wyjechać w jakieś piękne miejsce i naładować baterie. Piękna wizja, prawda? Ale zaraz: a co z firmą? No właśnie… Cały czas towarzyszy Ci poczucie, że musisz wszystkiego dopilnować, bo inaczej biznes się zawali. Uwierz, że to nie tak. Zarządzanie firmą na odległość jest możliwe, ale oczywiście wymaga spełnienia kilku bardzo istotnych warunków. Wykorzystaj te porady, a przekonasz się, że dasz radę kierować biznesem z poziomu plaży w Tajlandii.

Zbuduj zaufany zespół

Bez tego ani rusz. Jeśli Twój biznes ma być w dobrych rękach, to najpierw trzeba je znaleźć. A to może wymagać nawet drastycznych ruchów. Jeśli nie masz zaufania do swoich pracowników, co wynika z ich licznych wpadek w przeszłości, trzeba się będzie z nimi rozstać i zbudować zespół na nowo.

Najważniejsze jest znalezienie osoby, która może być Twoimi oczami i uszami na miejscu, czyli managera. Taki człowiek dopilnuje biznesu, będzie wcielać w życie Twoje polecenia, a kiedyś może zostać nawet Twoim wspólnikiem.

Nie chcesz zespołu? OK, możesz się bez niego obejść, ale tylko pod warunkiem, że Twój biznes nie wymaga osobistych spotkań z klientami. Pamiętaj natomiast, że nigdy nie możesz wykluczyć takiej ewentualności – warto więc znaleźć kogoś, kto w razie czego będzie godny reprezentowania Twojej firmy.

Wprowadź jasny podział obowiązków

Na pewno znasz powiedzenie o myszach, które harcują, gdy w pobliżu nie ma kota. Dokładnie tak samo będzie z pracownikami Twojej firmy, gdy postanowisz przetestować model zdalnego zarządzania. Czy da się tego uniknąć? Oczywiście, że tak. Musisz jednak opracować i wprowadzić bardzo jasne zasady podziału obowiązków.

Uprość strukturę firmy. Niech każdy pracownik dokładnie wie, za co odpowiada, z czego jest rozliczany i za co właściwie dostaje pieniądze. Aby uniknąć sytuacji, w której co chwilę odbierasz telefony z pytaniem „Szefie, co robić?”, wprowadź gradację decyzyjności. Wyznacz pracowników, którzy w Twoim imieniu mogą decydować o istotnych kwestiach, ale wskaż też obszary, które bezwzględnie wymagają skonsultowania ich z Tobą.

Zautomatyzuj, co się tylko da

Automatyzacja jest słowem-kluczem dla każdego przedsiębiorcy, który chciałby posmakować modelu zdalnego zarządzania biznesem. Być może teraz wydaje Ci się, że w Twojej firmie nie ma pola do automatyzowania procedur, ale to nieprawda. Wykorzystaj narzędzia, którymi już dysponujesz, np. stronę internetową.

Zastanów się czy:

  • Nie możesz sprzedawać produktów/usług w modelu zamówień internetowych?
  • Nie możesz odpowiedzieć na najczęściej powtarzające się pytania w formie FAQ na stronie www?
  • Nie możesz wprowadzić obsługi poprzez chat online?

To tylko kilka prostych sposobów na automatyzację biznesu, od których jednak warto zacząć. Poza tym zaprzyjaźnij się ze Skypem i narzędziami Google, bo to na pewno Ci się przyda, m.in. do zarządzania zespołem i zleceniami. Fakt, jest z tym wszystkim trochę roboty, ale pamiętaj – plaża w Tajlandii czeka…

Autor wpisu: Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Wszystkie działy