Jak oszacować koszty firmowe na starcie w biznesie?

Data wpisu: 19.08.2019

Koszty – magiczne słowo, które u jednych przedsiębiorców wywołuje dreszcze, a dla innych jest standardowym elementem prowadzenia biznesu. Niezależnie od tego, do której grupy się zaliczasz, nie unikniesz kosztów firmowych. Są one szczególnie dotkliwe na starcie, gdy nie osiągasz jeszcze dużych przychodów i martwisz się o pozyskanie jakiegokolwiek klienta. Aby nie zadręczać się myślą o tym, ile właściwie kosztuje Cię prowadzenie firmy, warto w miarę dokładnie oszacować te wydatki już na starcie w biznesie. Jak to zrobić? Sprawdź nasze podpowiedzi.

Koszty podstawowe

Każdy biznes, bez względu na jego wielkość i branżę, generuje koszty podstawowe. W Polsce największym obciążeniem są daniny publicznoprawne, zwłaszcza składki ZUS, które mogą znacznie obciążyć budżet małego, jednoosobowego przedsiębiorstwa. Do tego dochodzą podatki – dochodowy oraz VAT, które jednak mniej „bolą”, bo są ściśle powiązane z osiąganym przychodem (czyli duży podatek świadczy o tym, że przedsiębiorstwo sporo zarobiło).

Do kategorii kosztów podstawowych należy też zaliczyć wydatki na media. Nie da się prowadzić firmy bez dostępu do prądu. Nawet jeśli pracujesz w domu, to codzienne korzystanie z komputera przez 8 godzin odczuwalnie zwiększy Twoje rachunki za energię. O ile? To możesz policzyć samodzielnie, biorąc wartość zużycia prądu deklarowaną przez producenta komputera i mnożąc ją przez cenę kilowatogodziny u Twojego sprzedawcy energii.

Druga faza kosztowa

Drugą fazą kosztową określamy moment, w którym firma zaczyna się rozwijać i tym samym generuje coraz wyższe koszty. Tutaj w grę mogą już wchodzić wydatki na wynajem biura, przestrzeni magazynowej, zatrudnienie pracowników, zakup specjalistycznych maszyn i materiałów. Te koszty są trudne do oszacowania bez znajomości realiów branży i specyfiki biznesu – musisz sobie z tym poradzić samodzielnie.

Bardzo ciekawym zjawiskiem, jakie dotyka większość rozwijających się firm, jest tzw. efekt Diderota. Chodzi tutaj o to, że jeden koszt generuje kolejne. Przykładowo: jeśli zatrudnisz pracownika, to dobrze byłoby wyposażyć go w podstawowe narzędzia pracy, chociażby komputer i telefon. W efekcie weźmiesz na siebie dodatkowe koszty stałe (abonament, serwis) oraz bieżące (zakup sprzętu).

Doświadczenie innych

Zakładając firmę i chcąc oszacować koszty funkcjonowania biznesu, zawsze warto poprosić o pomoc kogoś, kto działa w branży od dłuższego czasu. Może to być ktoś znajomy lub zupełnie obce osoby, które dzielą się swoimi doświadczeniami w Internecie. Takie wskazówki są wyjątkowo cenne, ponieważ pochodzą z pierwszej ręki i pozwalają realnie ocenić, jaki budżet musisz zgromadzić na starcie.

Pamiętaj również, że każdy biznes jest inny, dlatego nie ma uniwersalnego wzoru określania kosztów działalności – poza podstawowymi, o których wspomnieliśmy wcześniej. Inne koszty generuje firma produkcyjna, inne jednoosobowa działalność świadcząca usługi zdalnie. Ważne, aby choć w przybliżeniu ustalić, jakie będą koszty funkcjonowania Twojego biznesu, bo to między innymi będzie punktem wyjścia do opracowania polityki cenowej przedsiębiorstwa.

Autor wpisu: Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Wszystkie działy