Realizujesz zlecenia od ręki? Sprawdź, dlaczego nie zawsze warto to robić

Data wpisu: 06.12.2018
Zdjęcie główne #1407 - Realizujesz zlecenia od ręki? Sprawdź, dlaczego nie zawsze warto to robić

Szybka realizacja zlecenia jest jednym z czynników decydujących o wyborze konkretnego wykonawcy. Obok atrakcyjnej ceny usługi stanowi największy atut przedsiębiorstwa. To zrozumiałe, że starasz się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów i chcąc zyskać przewagę nad konkurencją, nierzadko oferujesz realizację usługi od ręki. Bywają jednak sytuacje, gdy nie warto być aż tak szybkim. Wymieniamy je w naszym poradniku.

Gdy klient jest „trudny”

Trudny klient to duże wyzwanie dla przedsiębiorcy. Od początku piętrzy różnego rodzaju trudności, akcentuje swoje wysokie wymagania, wykłóca się o każdą drobnostkę. Współpraca z nim nie należy do łatwych. Nie ma też żadnego powodu, aby takiemu klientowi zaoferować realizację usługi od ręki.

Z doświadczenia wiemy, że trudnego klienta warto trochę „przeciągnąć”. Należy zaproponować mu standardowy czas realizacji (określony w warunkach współpracy widniejących na stronie www) i absolutnie nie można wychodzić tutaj przed szereg. Dlaczego? Powód jest prosty: im dłużej trwa realizacji, tym mniejsze ryzyko, że klient od razu ją odrzuci. To prosty zabieg psychologiczny. Klient może pomyśleć: skoro tyle to trwa, to na pewno się przyłożyli.

Gdy nie zależy Ci na zatrzymaniu klienta

Bywają sytuacje, gdy klient od razu wydaje się być mało atrakcyjny. Powody mogą być różne: mała liczba zleceń, proponowanie niskich stawek, marudzenie, słaba komunikacja. Wówczas naprawdę nie ma sensu rzucać wszystkiego, byle tylko szybko zrealizować zlecenie. Pokażemy Ci to na prostym przykładzie.

Odzywa się do Ciebie klient, który chce zlecić stworzenie prostego projektu graficznego. Stawka nie jest zbyt atrakcyjna, a Ty akurat realizujesz duże zlecenie dla stałego klienta. Mógłbyś je przerwać i szybko „machnąć” ten projekt, ale nie powinieneś tego robić. Lepiej jest wcześniej skończyć zlecenie dla kogoś, z kim współpracujesz od dłuższego czasu (i ta współpraca dobrze się układa) niż próbować na siłę zadowolić kogoś, o kim właściwie nic nie wiesz.

Gdy masz nawał pracy

Sytuacja jest podobna do tej, którą opisaliśmy w poprzednim akapicie. Jeśli nie wiesz, w co masz włożyć ręce, a terminy gonią, to nigdy nie przyjmuj do realizacji zleceń, które mają być zrobione od ręki. Nawet jeśli jest to drobnostka, to aby się nią zająć będziesz musiał przerwać prace nad innymi projektami, co grozi poślizgami. Nie ryzykuj utraty dobrej renomy w imię zarobienia paru groszy.

Szybkie zlecenie zwykle trwają najdłużej

I o tej zasadzie musisz koniecznie pamiętać! Klienci, którzy oczekują realizacji od ręki, bywają niezwykle kapryśni. Najpierw deklarują, że to tylko drobnostka i nie mają wobec niej szczególnych wymagań, a później wymyślają dziesiątki poprawek. Wynika to z tego, że nie szanują efektów pracy wykonanej w ekspresowym tempie. Dlatego staraj się unikać tego typu zleceń, no chyba, że są wyjątkowo dobrze płatne.

Na koniec rada: realizacje od ręki zawsze powinny być wyceniane ekstra. Zażądają np. 20% dopłaty. To powinno skutecznie odstraszyć namolnych klientów, z którymi i tak nie chce Ci się współpracować.  

Autor wpisu: Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Wszystkie działy