Siadasz do pisania biznesplanu? Zacznij od zdobycia niezbędnych informacji

Data wpisu: 17.08.2018
Zdjęcie główne #1378 - Siadasz do pisania biznesplanu? Zacznij od zdobycia niezbędnych informacji

Biznesplan to taka mapa drogowa dla każdej firmy. Dzięki niemu będzie od początku wiedzieć, co i jak trzeba robić, aby osiągnąć sukces w wybranej branży. Brak biznesplanu jest gotową receptą na bolesny upadek i obicie sobie czterech liter. Podobnie jest jednak w przypadku opierania się na biznesplanie, który został stworzony w oparciu o widzimisię przedsiębiorcy. Potrzebujesz konkretnych, wiarygodnych informacji o branży, konkurencji i klientach. Skąd je pozyskać? Dowiesz się z naszego poradnika.

Wyszukiwarka

To nieocenione źródło informacji o wszystkim, a więc także o tym, co ma decydujący wpływ na powodzenie Twojego biznesu. Z wyszukiwarki dowiesz się, jakie firmy już działają w Twojej branży. Prześledzisz ich ofertę, ustalisz ceny, poznasz model komunikacji (wcielając się w rolę tajemniczego klienta).

Wyszukiwarka da Ci również odpowiedź na pytanie, czego szukają Twoi potencjalni klienci. Wystarczy, że skorzystasz z narzędzia np. Google Trends – pozwoli Ci ono określić najczęściej wyszukiwane frazy związane z Twoim biznesem. Być może okaże się, że na starcie nie warto inwestować w rozwój produktów, które i tak nie cieszą się zainteresowaniem.

Social media

Koniecznie prześledź profile konkurencyjnych firm w mediach społecznościowych. Pozwoli Ci to ocenić, w jaki sposób komunikują się one z użytkownikami, a więc potencjalnymi klientami. Szczególnie ważne są komentarze i opinie użytkowników. Dowiesz się z nich, jakie są najczęstsze zarzuty pod adresem firm działających w Twojej branży. Pozwoli Ci to od razu wyeliminować potencjalne błędy i zbudować na tym przewagę nad konkurencją.

Spotkania networkingowe

Networking to świetny sposób na nawiązanie kontaktów biznesowych, ale także poznanie realiów branży. Oczywiście nie możesz zakładać, że każdy spotkany przedsiębiorca podczas śniadania biznesowego podzieli się z Tobą szczegółami na temat swojej działalności. Takie rozmowy pozwolą Ci jednak określić nastroje panujące w branży i ewentualnie zrewidować swoje prognozy na temat opłacalności prowadzenia biznesu.

Badania opinii

Poszukaj w sieci raportów z badania opinii publicznej, które mogą być w jakiś sposób związane z Twoją działalnością. Przykładem mogą być wyniki badań zamożności Polaków czy ich preferencji zakupowych. Te informacje są niezwykle istotne, bo dzięki nim możesz uniknąć poważnego błędu polegającego na ustaleniu zbyt wysokiego pułapu cenowego.

Rada

Badania opinii publicznej są bardzo pomocne przy określaniu grupy docelowej.

Gdy zbierzesz już potrzebne informacje i stworzysz na ich podstawie swój biznesplan, zalecamy omówienie go z doświadczonym doradcą biznesowym. Taka osoba jest źródłem bardzo wartościowej wiedzy. To on może szybko zweryfikować pierwotne założenia biznesplanu i sprowadzić Cię z chmur na ziemię.

Autor wpisu: Soluma Group, Grzegorz Wiśniewski

Wszystkie działy