Gdyby zapytać 10 początkujących przedsiębiorców, czy na starcie inwestowali pieniądze w rozwój firmy, to pewnie wszyscy odpowiedzieliby, że tak. Problem w tym, że przynajmniej część z nich myli inwestycję ze zwykłymi wydatkami. Jest to o tyle ważne, że wydatek obciąża budżet przedsiębiorstwa, nie niosąc ze sobą żadnych długofalowych korzyści. Jest to klasyczny błąd popełniany przez niedoświadczonych przedsiębiorców, zwiększający ryzyko utraty płynności finansowej. W naszym poradniku podpowiadamy, jak bezbłędnie odróżnić wydatek od inwestycji w biznesie.
Wydatki to środki finansowe przeznaczane na zakup rzeczy lub usług, bez których Twoja firma mogłaby funkcjonować na dotychczasowym poziomie, a które nie przyczyniają się do zwiększenia jej konkurencyjności. Konkrety. Załóżmy, że dopiero co założyłeś firmę. Kupujesz komputer i to jest inwestycja – trudno sobie przecież wyobrazić pracę bez takiego sprzętu.
Jeśli jednak po pierwszym kwartale stwierdzasz, że ten komputer jest brzydki, że ma kiepskie głośniki i ciut za małą matrycę, a następnie kupujesz sobie nowy (chociaż ten „stary” wciąż doskonale działa i w zupełności wystarcza w codziennych zastosowaniach), to mówimy już o wydatku.
Przedsiębiorcy lubią nazywać każdy wydatek inwestycją, choć bardzo często nie maja ku temu żadnych podstaw. Jest to zwykłe oszukiwanie siebie i uspokajanie sumienia. Oczywiście w sytuacji, gdy firma przynosi duże zyski, przedsiębiorca zaspokoił już potrzeby inwestycyjne i nie ma żadnych zaległości wobec kontrahentów, urzędów i pracowników, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaczął wydawać pieniądze na zachcianki. Gorzej, gdy jednak wydatki pojawiają się przed spełnieniem wymienionych warunków – jest to działanie nierozsądne, w prostej linii prowadzące do wpadnięcia w tarapaty finansowe.
Inwestycją możemy nazwać każdy wydatek (tak, inwestycja też jest wydatkiem), który w założeniu ma przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstwa, ułatwić wykonywanie pracy, przyspieszyć realizację zleceń, zwiększyć konkurencyjność, wyróżnić firmę w branży, pomóc w zbudowaniu atrakcyjnego, wiarygodnego wizerunku marki.
Aby móc łatwo odróżnić inwestycję od zwykłego wydatku, zawsze musisz zadać sobie pytanie: co osiągnę kupując daną rzecz lub usługę? Czy za kilka miesięcy ta rzecz nadal będzie dla mnie tak ważna, jak dziś? Czy mam pomysł na realne wykorzystanie tego czegoś w swojej działalności? Jeśli odpowiedź na te pytania brzmi TAK, najwyraźniej zamierzasz zainwestować pieniądze, co jest naturalnym elementem prowadzenia biznesu.
Kluczowa różnica między inwestycją a wydatkiem sprowadza się jednak do metody finansowania. W przypadku inwestycji, zwłaszcza kluczowej, uzasadnione jest posiłkowanie się kredytem lub naruszenie firmowej poduszki finansowej. Nie można tego natomiast napisać o wydatkach. Te powinny być finansowane wyłącznie z zysków, a więc pisząc obrazowo – z pieniędzy, bez których firma może normalnie funkcjonować.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.